31 Disember 2009

Kenali Diri


Firman Allah dalam surah Al Hujurat ayat 13 yang bermaksud;

Wahai manusia, Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.


Seperti yang kita semua tahu Allah telah mencipta manusia dengan pelbagai jenis bangsa dan keturunan.Ada pelbagai warna kulit,bahasa,adat dan kebudayaan. Semua perbezaan ini tidak sepatutnya menjadi asas untuk kita saling bermusuh-musuhan.Segala permasalahan ini dapat diselesaikan dengan mudah apabila ISLAM yang menjadi 'titik temu' nya. Dengan sifat universalnya,Islam tidak memandang pada warna kulit ataupun bangsa tetapi seperti yang telah Allah firmankan dalam Al Quran, mulianya seseorang itu dinilai pada TAKWAnya kepada Allah.


Pasti terdapat hikmahnya Allah menciptakan insan ini dengan pelbagai rupa dan perbezaan. Contoh mudah; dapat tak kita bezakan dalam sebuah keluarga yang mana satu ayah,ibu, dan anak jikalau semua rupa bentuk kita ni sama sahaja macam selipar jepun. Sedangkan selipar pun sekarang ada macam-macam saiz,warna dan jenama apatah lagi kita manusia ciptaan terbaik oleh Allah.

Apabila terdapat perbezaan,barulah kita dapat saling kenal mengenal antara satu sama lain. Dalam pada itu,masih ada juga titik persamaan antara setiap insan yang sepatutnya kita cari supaya boleh dimanfaatkan untuk kebaikan bersama.Contohnya dalam bersahabat apabila kita kenal sifat sahabat ini dengan mendalam maka lebih mudahlah untuk kita melakukan sebarang kerja bersama-sama.

Rupa-rupanya antara mereka yang lahir pada bulan yang sama juga berkemungkinan ada persamaan.Setelah melihat hasil kajian yang dibuat oleh pakar motivasi terkenal,Datuk Dr Fadzillah Kamsah tentang "rahsia sikap manusia mengikut bulan kelahiran", saya merasakan ada kebenarannya. Tapi haruslah diingat,ini sebuah kajian yang dibuat oleh manusia yang mesti tidak dapat lari daripada kesilapan. Terserahlah kepada kita untuk menilainya. Usahlah sampai terjebak dalam amalan horoskop yang memang nyata bertentangan dengan syara'.

Oleh kerana saya lahir dalam bulan Oktober maka saya muatkanlah di sini hasil kajian beliau;

* Suka berbual.

* Suka orang yang sayang padanya.
* Suka ambil jln tengah.
* Sangat menawan & sopan santun.
* Kecantikan luar & dalam.
* Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
* Sentiasa berkawan.
* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
* Cepat marah.
* Macam pentingkan diri sendiri.
* Tidak menolong orang kecuali diminta.
* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
* Tidak suka terima pandangan orang lain.
* Emosi yang mudah terusik.
* Suka berangan & pandai bercakap.
* Emosi yang kelam kabut.
* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
* Suka melancong, bidang sastera & seni.
* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
* Romantik dalam percintaan.
* Mudah terusik hati & cemburu.
* Ambil berat tentang orang lain.
* Suka kegiatan luar.
* orang yang adil.
* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
* Mudah patah semangat

Haha,nak tergelak pun ada rasanya sebab saya akui memang sebahagian besar daripada yang disenaraikan di atas memang benar-benar wujud.

Kesimpulannya,setiap daripada kita ini ada perbezaan dan persamaan antara satu sama lain. Kita manfaatkan ia untuk meningkatkan lagi kualiti diri masing-masing. Wallahua'lam..

1 ulasan:

ShahRul nizAM berkata...

hahaha,..betul tu,.aku akui,.ko mmg romatik syed,..haha