13 Julai 2009

Catatan Suka-Duka Cuti..







1. Alif laam miim raa[764]. Ini adalah ayat-ayat Al Kitab (Al Quran). dan Kitab yang diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu itu adalah benar: akan tetapi kebanyakan manusia tidak beriman (kepadanya).

2. Allah-lah yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, Kemudian dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu.

3. Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan[765], Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.

(Surah Ar-radu:1-3)

Allah Maha Agung lagi Maha Berkuasa kerana dengan kuasaNYA,Dia menetapkan segala yang berlaku di atas muka bumi ini dengan aturan yang tersendiri.Ianya merangkumi daripada sekecil perkara hatta sehinggalah sebesar perkara yang berlaku samada di alam yang zahir di mata kita mahupun alam ghaib.


Lihatlah dengan kuasa Allah,langit itu tetap teguh tanpa sebarang tiang yang menyokongnya,kesetiaan sang suria memancarkan cahaya tanpa ada rasa jemu ataupun terlupa.Dapatkah kita bayangkan setelah tidur di waktu malam, matahari tidak pula muncul untuk menandakan waktu siang.Planet-planet yang berputar dan bergerak mengikut orbit masing-masing tanpa berlaku sebarang sedikit pun perlanggaran.


Siapakah yang berkuasa menetapkan segala aturan yang cukup lengkap ini untuk semua hidupan termasuklah manusia,haiwan,tumbuhan dan seluruh alam semesta..? Bukanlah Si Firaun,Raja Namrud,Abu Jahal mahupun Setiausaha Agung PBB yang berkuasa. Hanya ALLAH Tuhan Yang Esa yang memiliki segala sifat kesempurnaan yang berhak menentukan segala ciptaanNYA.Sedarlah wahai diriku dan semua insan sekalian yang kita hanyalah hamba kepadaNYA yang seWAJIBnya patuh,tunduk,taat kepada Yang Mencipta kita.....


Alhamdulillah,saya sempat bercuti selama 2minggu setelah tamat semester pendek baru-baru ini.Izinkan saya mencoretkan sedikit ‘catatan suka-duka cuti ini’. Biasalah tidak semua yang kita alami dalam kehidupan ini sentiasa gembira dan manis adakala perlunya duka dan pahit untuk mengingatkan diri yang sering alpa.


> >>>>KEMARUK MUSIM BUAH<<<<<


Setiap tahun pasti akan tibanya musim buah-buahan yang amat dinantikan oleh para penggemarnya.Kalau nak disebut banyak sangat pula nama buahnya macam durian, rambutan,manggis,langsat dan lain-lain.Ketika pulang ke kampong baru ini,saya agak bertuah kerana musim buah baru sahaja bermula.


Baru kali pertama dalam hidup saya untuk merasai ‘nikmat menunggu’ durian gugur di dusun.Kalau kita fikir sejenak, buah durian inikan kulitnya penuh berduri pastilah kita tidak suka benda yang boleh menyebabkan kita terluka.Mengapa orang tetap bersusah-payah untuk membukanya..?



Pastilah kerana isinya yang sungguh enak untuk dinikmati. Kalaulah boleh saya umpamakan orang yang berjuang menegakkan agama Allah ibarat orang yang menyemai biji benih pokok durian.Setelah bertahun-tahun lamanya ia membesar dengan subur barulah membuahkan hasil.

Namun,hasilnya bukan boleh dimakan dengan mudah.Bukankah buah itu berduri,dan untuk menikmati isi durian tersebut kita perlu membukanya dengan berhati-hati.Kalau tidak kena cara dan teknik yang betul untuk membukanya,kita pula yang terluka dek durinya.


Begitulah juga lumrah yang dihadapi oleh ‘pembawa obor’ Islam.Dengan susah-payah mereka menanam asas yang kukuh iaitu akidah di dalam setiap jiwa muslim,disirami dengan pengabdian kepada Allah,dan dibajai pula dengan sinaran akhlak Islamiah.


Setelah sekian lama,barulah ia membuahkan hasil setelah menempuh 1001 mehnah-tribulasi.Onak duri tajam yang ditempuhi itulah membuatkan para pejuang ini tegar dan lebih hebat dalam kehidupan seharian mereka.Inilah yang telah ditempuhi oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabat ketika misi menyebarkan dakwah Islam pada zaman dahulu.


> >>>>HILANGNYA SI ANAK MUDA<<<<<


Pada tanggal 3 Julai bersamaan 10 Rejab 1430H,saya mendapat berita sedih yang memaklumkan sahabat ketika di CFS dulu,saudara Nabil kembali ke rahmatullah pada malam Jumaat itu.Setelah allahyarham berjuang dengan penuh kesakitan melawan penyakitnya selama beberapa bulan di Hospital Teluk Intan,kasih Allah tetap mendahului segalanya.


Saya merasakan bahawa ujian kesakitan yang Allah berikan kepada allahyarham adalah untuk menyucikan segala dosanya sebelum dipanggil menghadap Maha Pencipta. Allahyarham Nabil yang juga merupakan seorang al-Hafiz lepasan program persijilan Darul Quran baru sahaja menamatkan pengajian di peringkat asasi CFS UIA PJ pada bulan Mac dan sedang bercuti sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah di kampus kuantan pada bulan Julai.


Jenazah allahyarham telah selamat dikebumikan pada pagi Jumaat di kampungnya di Sekinchan,Selangor. Allahyarham seorang yang bersifat periang,murah dengan senyuman dan mudah mesra dengan orang di sekelilingnya.

Masih segar dalam ingatan saya, allahyarham yang suka bergurau dengan memanggil saya dengan gelaran 'YB' kerana saya suka mengambiltahu hal ehwal semasa politik Malaysia.


”Ya Allah kau rahmatilah ruh sahabatku ini,semoga allahyarham ditempatkan bersama para syuhada’ dan orang yang soleh.”.Amiin....


> >>>>TAHAP BUMI BERTUAH<<<<<


Entah mengapa setiap kali kaki ini melangkah ke sekolah lama yang tercinta,SMKA TAHAP pasti hati saya berasa agak tersentuh kerana terimbau pelbagai kenangan pahit-manis selama 5 tahun di situ.

Sungguhpun sekolah ini bukanlah sebuah sekolah ternama di Malaysia seperti MCKK,KISAS,atau SBP yang lain tetapi saya tetap mengatakan saya berbangga kerana pernah bergelar pelajar TAHAP.

Di situlah tempat saya mula mengenal betapa pentingnya amanah bergelar hamba Allah dan khalifah di bumi ini.Dengan didikan para guru dan senior terdahululah mengigatkan diri bahawa muslim itu bukanlah sekadar pada nama tetapi sewajibnya muslim dalam seluruh kehidupan.


Alhamdulillah, Jumaat lepas saya berkesempatan turun ke sekolah sebentar untuk menjenguk persiapan warga TAHAP untuk menyambut Jubli Perak 25 tahun (1984-2009) penubuhan sekolah tersebut.Majlis gilang-gemilang itu akan disempurnakan oleh DYMM Sultan Pahang,Sultan Haji Ahmad Shah pada pagi selasa 14 Julai 2009 di Dewan SMKA TAHAP.Saya dimaklumkan oleh guru bahawa bukan sahaja Tuanku Sultan akan berangkat ke majlis tersebut malahan DYTM Tengku Mahkota Pahang, Tengku Puan Pahang,Tengku Muda Pahang dan Cik Puan Muda Pahang akan turut hadir memeriahkan majlis tersebut.


Majlis bersejarah ini akan turut menghimpunkan bekas pengetua,guru-guru yang pernah berkhidmat dan bekas pelajar TAHAP.Saya turut berasa bangga walaupun hanya dapat hadir menyaksikan persiapan majlis tersebut dan bukannya pada acara sebenar.(apakan daya,sem baru sahaja dibuka tak dapatlah nak sertai)


Saya doakan moga semua aturcara yang telah diatur seperti Malam Kesenian Islam,Forum Perdana,Pameran,Gerai Jualan,Majlis Perasmian akan dapat berjalan dengan lancar dan diberkati oleh Allah.Moga-moga dengan usia TAHAP yang telah mencecah usia ‘anak muda’ 25 tahun ini akan membawa bumi bertuah TAHAP ke era yang lebih gemilang tanpa melenyapkan suasana Biah Solehah yang telah sekian lama tersemai di situ yang turut menjadi ‘aset’ kebanggaan kita semua warga TAHAP.


Bagi sahabat-sahabat yang tidak dapat hadir usahlah bersedih,masih ada peluang di masa hadapan.Bak kata Ustaz Hadzri “Kamu kena tunggu 25 tahun lagilah,sambut Jubli Emas pulak.Itupun kalau kita panjang umur untuk menyambutnya.”


Tahun 2034 nantikan kami ye....

3 ulasan:

nuRRul berkata...

salam alaik..

alfatihah buat sahabat yg dh kembali kerahmatullah

erm...agak sdih xdapat trun ke tahap hr tu..
bagiku TAHAP mmg x sama ngan KISAS since TAHAP mmg unik..xkan kulupakan..

+++++++++++++++++++++++++++
Sumber Manusia Kekasih Allah
Tanpa Ad-deen Hidup Akan Punah

dan berkata...

syed, aku sempat pegi kejap, sultan dah ada dlm dewan masa tu. jumpa cikgu 2-3 org, pastu bila nak blah trjumpa dgn pali...dia nmpak aku dari jauh...dia tego la aku.

meriah...alhamdulillah sempat tgk2 jadilah :P xpe syed...tahap kan tetap di hatimu hehe..

Mohammad Lokman Hakim berkata...

meh syed kite tgu taun 2034..xlame dah tu..blh kite bwk anak2, xpun cucu kite ke nnti..hahaha....kite tgk rupe kite dh tue nnti..