21 Jun 2009

EMAS YANG HILANG.....


Saidina Ali Karamallahuwajhah berkata: “Masa ibarat pedang, jikalau kamu tidak memotongnya nescaya ia yang akan memotong kamu”

Imam Asy-Syahid Hassan Al Banna berkata: “Kewajipan itu melebihi masa yang ada”


Begitu hebat dan peri pentingnya nikmat masa yang dianugerah oleh Allah, ia bukan sahaja menjadi sebutan manusia malahan Allah sendiri bersumpah atas nama masa di dalam kalam suci Al Quran.

Firman Allah:

1. Demi masa.

2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,

3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.


Begitulah insan yang bernama manusia seringkali terlupa untuk menghargai nikmat masa kurniaan Ilahi.Kalau kita merujuk kembali dalam surah Al-Asr,Allah menyebut barangsiapa yang tidak beriman, tidak mengerjakan amal soleh dan tidak saling nasihat menasihati berkenaan ketaatan serta kesabaran maka tergolonglah dalam golongan yang rugi.


Pepatah Melayu juga ada mengatakan "Masa itu ibarat emas".Kita semua sedar bahawa 'emas' ini amatlah berharga namun,kita juga yang sering mengabaikan dan tidak memanfaatkannya dengan sebaik mungkin.


Renungan bersama termasuk diri ini yang telah hidup hampir 20 tahun di muka bumi Allah ini,sejauh manakah kita telah memanfaatkan masa yang ada untuk melaksanakan amanah sebagai hamba kepada Maha Pencipta..?


Sedikit perkongsian kisah sepanjang semester pertama di Uia Gombak.


Sungguh cepat masa berlalu.Masih segar dalam ingatan hari pendaftaran ke kampus utama ini pada 28 April diikuti dengan Taaruf Week.

Kemudian,bermulalah kelas 2 subjek yang diambil iaitu The Islamic Worldview(UNGS 2030) dan Engineering Drawing (MME 1101).

Oleh kerana ini adalah semester pendek jadi,kelas tidaklah berapa padat.Setiap hari hanya ada 1 kelas itupun 2 atau 3 jam sahaja.Tapi,pembelajaran agak laju kalau hendak dibandingkan dengan semester panjang.


Malaslah nak bercerita panjang.Biar gambar ini pula menceritakannya..




Taaruf week..sesi menjamu selera






Menuju ke masjid sultan haji ahmad shah















Inilah library uia yang tidak kurang hebatnya..
















Nun di hujung itu kelihatan mahallah ruqayyah yang diduduki ketika sem ini..












Makan lagi..sesi rehat selepas 'dibasuh' dalam slot seminar btn..









Serius memikir masalah ummah.; azam & haikal












Afiq pula memberikan cadangannya..








Sudah puas berfikir,masa untuk menjamu raja buah-si durian..
Cepat sikit buka tu afiq,azam dah tak sabar..



Melawat sahabat lama di cfs pj..pok nik jangan marah,nanti kena jual..!
Senyumlah sikit semua,serius je muka..




Amboi,cerianya nak makan chicken chop..!




Huh,encik munzir lagi mantop..sampai 3orang nak suap ni..sedap sangat ke..?






Nak ambil gambar lecturer ungs tapi yang lain pun masuk..layan jelah



Ini pula sebahagian assignment dalam kelas drawing.Subjek yg memerlukan sifat yg begitu teliti dan pandai berimaginasi.
Adakah aku tergolong dlm itu..?



Kelas terakhir drawing..
cameramen ambil gambar curi dari tepi..




Eh,ada gak yg sudi memandang ke tepi..
Thank you..



Setakat ini dahulu posting ini..Sekian..Wassalam

1 ulasan:

RiJAluDDin berkata...

Jom lyari
http://satuumat.blogspot.com/

realiti umat islam ditindas di turkistan timur