18 Oktober 2009

BERSYUKURLAH..!


Minggu ini media arus perdana mahupun alternatif sibuk melaporkan perkembangan kisah persidangan Perhimpunan Agung UMNO.Saya pun sempat meneliti sedikit sebanyak isu yang menjadi perbahasan para perwakilan.Namun,saya di sini tidak berminat untuk mengulas topik perbincangan mereka. Saya lebih tertarik untuk memberi respon kepada ucapan dasar Presiden UMNO yang merangkap Y.A.B Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak.Saya tidak melihatnya ucapan beliau yang disiarkan secara ‘live’ di dalam tv.Ada yang berkata ucapan beliau penuh berisi dan bersemangat sehingga para perwakilan berdiri sebagai tanda sokongan padu kepada beliau.

Saya hanya sempat menyorot sedikit bingkisan ucapan beliau yang bertajuk "MENZAHIR PERUBAHAN" daripada portal online Berita Harian,MStar,Malaysiakini,The Malaysian Insider dan blog Merah Tinta.Ya, memang tak dinafikan ucapan beliau kali ini ada kelainannya kerana anak kelahiran Pahang ini sudah bergelar PM.Beliau menyampaikan mesej yang jelas kepada semua ahlinya agar berubah daripada pelbagai tabiat buruk bahkan saya difahamkan tujuan perhimpunan ini diadakan adalah untuk meminda perlembagaan UMNO agar mampu memberi peluang yang lebih luas kepada para ahlinya menentukan pemimpin sekaligus mencegah ‘kanser rasuah ‘ yang telah membarah di dalam parti tersebut.

Sebahagian petikan ucapan dasar Presiden UMNO;

84. Faktanya, secara sedar atau tidak, sudah banyak yang pihak kerajaan lakukan demi kesejahteraan hidup rakyat. Misalnya, di bawah sektor pengangkutan dan tenaga, kerajaan telahpun menyediakan subsidi sebanyak RM9 bilion untuk petrol, LPG dan diesel; RM2 bilion untuk program rebet tunai, lebih RM600 juta untuk pampasan tol; RM150 juta untuk kadar elektrik dan RM45 juta lagi untuk pengangkutan udara luar bandar serta rel pantai timur.

85. Berkaitan hal yang tersebut juga, kita adalah kerajaan yang empati dan prihatin dengan keadaan sebenar hidup seharian rakyat, bukan sahaja di desa, sementelahan juga kehidupan rakyat di kota kerana ada antaranya yang masih kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Pokoknya, rakyat berasa lega bahawa mereka tidak sendirian dalam keluh kesah tentang makan pakai, kos sewa rumah mereka, susu dan kain lampin anak, membawa kepada perbelanjaan pengangkutan seharian yang ditanggung.

86. Apa yang pasti kerajaan faham dan maklum isu ini. Misalannya, di bawah sektor pertanian dan makanan, sejumlah hampir RM600 juta diperuntukkan untuk subsidi padi, RM400 juta untuk beras, RM375 juta untuk gula; RM275 juta untuk baja, RM210 juta untuk tepung gandum; dan RM89 juta untuk roti.

87. Selanjutnya, menyedari kepentingan pendidikan dan ilmu pengetahuan sebagai kandil generasi masa depan, sejumlah RM2 bilion lagi telah diagih-agihkan dalam bentuk bantuan kepada pelajar sekolah terutamanya untuk projek pelajar miskin. RM411 juta pula untuk bantuan pelajar IPTA ; RM374 juta untuk guru atau penyelia KAFA, tidak ditinggalkan elaun guru takmir termasuk elaun imam serta elaun ketua-ketua kampung. Sebahagian lagi yakni RM159 juta untuk kanak-kanak prasekolah dan RM36 juta pula diperuntukkan untuk masyarakat Orang Asli.

88. Tidak dilupakan sebanyak RM850 juta lagi untuk menyediakan jaringan keselamatan khusus kepada keluarga miskin, orang kurang upaya dan warga emas. Selain itu, dari bulan November 1997 hingga bulan Ogos 2009, kerajaan melalui PTPTN telah mengeluarkan lebih RM19 bilion kepada 1.4 juta peminjam terdiri daripada pelajar-pelajar IPTA dan IPTS dengan ujarah yang sangat rendah. Bersyukurlah kita atas kesemuanya ini.


Sebenarnya,saya hanya ingin mengulas sepatah perkataan ‘keramat ‘yang dilafazkan beliau ketika ucapan dasar iaitu “BERSYUKURLAH”. Setelah beliau menyebut beberapa jasa yang telah dibuat oleh pemerintah seperti pemberian pelbagai bantuan bernilai ratusan juta kepada fakir-miskin,peruntukan pembangunan,pinjaman PTPTN kepada para mahasiswa dan macam-macam lagilah ‘jasa besar’ yang tak perlu disebut di sini.


Pada pendapat saya,terdapat perbezaan antara kalimah “TANGGUNGJAWAB” dan “JASA”.Yang mana setiap pemimpin yang telah dipilih WAJIB melaksanakan amanah rakyat untuk mengurustadbir negara dengan sebaiknya termasuklah menyediakan keperluan asas seperti air,elektrik,telefon,jalanraya dan pelbagai lagi amanah besar yang perlu dijalankan. Jadi, usahlah diungkit perkataan SYUKUR sedangkan semua peruntukan kewangan itu memang HAK SEMUA RAKYAT tanpa memilih warna kulit,agama mahupun fahaman politik. Mereka yang bergelar pemerintah sekadar PEMEGANG AMANAH untuk menggunakan sumber kewangan yang datang daripada setiap titik peluh rakyat untuk mereka urus dan tadbir negara ini dengan baik.(bukan mengKAYAkan orang tertentu sahaja)

Dalam sistem demokrasi yang digunapakai di negara ini,rakyat berhak MEMILIH pemerintah dan mereka juga berhak MENJATUHKAN pemerintah dengan cara undian semasa pilihanraya dan bukannya kaedah kekerasan seperti rampasan kuasa mahupun umpan lompat parti.Jadi,tidak timbul langsung persoalan pemerintah yang ada perlu dikekalkan memerintah sampai bila-bila.Rakyat yang ‘cerdik’ dan ‘buka minda dan mata hati’ akan sedar tanggungjawab besar mereka ialah untuk memilih pemerintah yang ADIL,AMANAH,BENAR serta yang lebih utama bersifat TAAT KEPADA ALLAH dan RASUL.


Saya pun tak faham mengapa kalimah “SYUKUR” ini sering disalahguna untuk kepentingan politik sedangkan segala kesyukuran hanyalah selayaknya dipanjatkan kepada Allah yang mana setiap hamba WAJIB bersyukur atas segala pemberian yang telah dikurniakanNYA.Sepertimana firmannya:


7. Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (surah Ibrahim:7)


Kita perlu sedar hakikat bahawa setiap nikmat yang kita perolehi semuanya datang daripada ALLAH Yang Maha Kuasa.Manusia sekadar menjadi asbab untuk sesuatu perkara itu kita perolehi. Contoh mudah: apabila kita sakit kita bertemu doktor dan makan ubat kemudian kita sembuh kembali.Jadi,yang menyembuhkan kita ialah ALLAH manakala ubat dan doktor hanyalah asbabnya sahaja.Jangan kita lupa pula yang kita turut diajar untuk mengucap terima kasih sebagai tanda penghargaan kepada doktor tersebut dan pada masa yang sama berSYUKURlah kepada Yang Maha Esa kerana menyembuhkan kita kembali.


Untuk akhirnya saya ingin mengajak semua menghayati bait lirik lagu yang dinyanyikan oleh Allahyarham Ustaz Asri Rabbani dan cuba menilai apa erti SYUKUR yang sebenar.(maaf tak ingat tajuk lagu ni )

Mana milik kita,
Tidak ada milik kita,
semua yang ada Allah yang punya,
tidak ada kita punya,
kita hanya mengusahakan saja,
apa yang kita dapat Allah sudah sediakannya.

Kita Allah punya murnilah ciptaanNYA,
miliklah apa saja tidak terlepas dari ciptaanNYA,
mana kita punya,
tidak ada kepunyaan kita,
kita hanya mengusahakan apa yang telah ada.

Mana milik kita,
tidak ada milik kita,
semua yang ada Allah yang punya,
tidak ada kita punya,
kita hanya mengusahakan saja,
apa yang kita dapat Allah sudah sediakannya.

Mengapa kita sombong memiliki Allah punya,
mengapa tidak malu kepada Allah yang empunya,
patut bersyukur kepada Allah yang memberi segalanya,
malulah kepada Allah kerna milik ia punya.

Janganlah berbangga apa yang ada pada kita,
kalau Allah tidak beri kita tidak punya apa-apa,
janganlah mengungkit,
mengungkit jasa kita,
jasa kita di sisinya yang sebenar Allah punya.

Marilah kita bersyukur bukan berbangga,
bersyukur kepada Allah,
bukan mengungkit jasa,
gunakanlah nikmat Allah itu untuk khidmat kepadaNYA,
selepas itu lupakan saja agar tidak mengungkit-ngungkitnya.

Mana milik kita,
tidak ada milik kita,
semua yang ada Allah yang punya,
tidak ada kita punya,
kita hanya mengusahakan saja,
apa yang kita dapat Allah sudah sediakannya.

Tiada ulasan: