30 Oktober 2009

AHLI KELAB OKTOBER



Rasanya tidak lengkap kalau saya tidak mencoretkan sedikit catatan manis di blog ini tentang perasaan gembira yang tak terkata dirasai seluruh ahli keluarga baru-baru ini.Mestilah tak lain tak bukan kisah tentang kelahiran anak sulung pasangan abang Faiz dan kak Syaheerah.Bayi bertuah seberat 2.7kg ini dilahirkan pada tepat jam 2.37 petang 27 Oktober 2009 di Hospital UKM.Saya mendapat berita ini melalui sms yang dikirim oleh ibu ketika saya dalam kelas electric circuit.

Pada mulanya rasa terkejut juga sebab saya difahamkan kelahiran dijangka pada 10 November tapi tahu2 dah beranak.Pasti ada hikmahnya ,yang penting dengan kelahiran baby ini maka bertambahlah ‘ahli kelab oktober’. Jikalau sebelum ini saya dan akak lahir pada bulan yang sama iaitu 21 Oktober 1987 dan 23 Oktober 1989,kini anak saudara ini pun mengikut jejak langkah kami.

ALHAMDULILLAH, itulah kalimah yang sebaiknya untuk dilafazkan kepadaNYA sebagai tanda syukur kerana ALLAH telah mempermudahkan segala urusan sehinggalah si ibu selamat melahirkannya.Mungkin kerana baby ini merupakan anak saudara pertama saya jadi perasaan gembira bila bergelar ‘bapa saudara’ itu memanglah amat dirasai sehingga sempat saya hantar sms kepada semua teman saya pada petang itu juga .Yang bagusnya semua membalas kembali dengan ucapan tahniah.Sebenarnya,yang lebih layak untuk menerima ucapan tersebut ialah abang Faiz tapi tak mengapalah saya menjadi wakil kepada dia. Terima kasih banyak-banyak kepada semua sahabat yang memberikan ucapan tersebut.


Amboi,nyenyaknya dia tidur. Gambar ketika baru berusia 1 hari .

Alahai kerana si pak saudara ni dah tak sabar nak tengok anak saudara barunya maka selepas solat asar pada petang Rabu berkejarlah saya menaiki bas rapid T231 ke Terminal Putra untuk menuju ke rumah abang di Bandar Tasik Selatan.Lecture pada hari Khamis pun dah banyak yang habis dan yang tinggal hanyalah kelas terakhir pada jam 2 petang jadi malam itu saya bermalam di rumah abang.Kesempatan ini diambil kerana selepas ini,baby ini akan dibawa pulang ke kampong halaman datuk dan neneknya di Jerantut,Pahang dan diikuti ke Kuala Terengganu,Terengganu.


Jelas tergambar pada riak muka si ibu dan ayah anak ini perasaan gembira kerana dikurniakan cahaya mata yang akan menjadi permata yang tak ternilai dalam keluarga.Begitulah fitrah manusia; “kasihnya bapa sungguh tak terhingga nilaiannya ,kasihnya si ibu sehingga ke syurga”. Moga anak yang baru lahir ini kelak (termasuklah kita semua yang dah dewasa ini)akan mengenang susah-payah,pahit-derita yang ditempuhi oleh ibu-bapa dalam mendidik anak-anak semenjak dalam kandungan kemudian dilahirkan kemudian dibesarkan sehinggalah dewasa.


Cuba kita lihat dalam kehidupan masyarakat hari ini,berapa ramai mereka yang bergelar anak sanggup untuk menjaga dengan sebaik mungkin apabila 2 insan yang bergelar ‘ayah dan ibu’ ini sudah tua.Pernah juga saya dengar orang berkata “ibu-bapa boleh membesarkan anak-anak walaupun dengan bilangan yang ramai contohnya sehingga lebih 10 orang namun belum tentu anak yang seramai ini mampu menjaga hanya 2 orang insan berjasa ini apabila mereka sudah tua”.


Sebagai muhasabah buat diri kita semua yang bergelar anak cuba kita tanya pada diri:


Adakah aku telah melaksanakan tanggungjawab dengan baik sebagai seorang anak kepada ibu-ayah setelah aku mencecah dewasa kini..?


Ø >Sudah berapa banyak kali aku melawan atau mempersoalkan tindakan ibu-ayah sehingga mereka berkecil hati dengan sikap aku tanpa disedari..?


Ø >Adakah aku telah memanfaatkan peluang yang masih ada di saat ibu-ayah masih hidup untuk aku balas semua jasa besar mereka kepada aku..?



sAgama Islam sendiri amat menitikberatkan persoalan ketaatan anak kepada ibu-bapa. Manakan tidak,dalam kitab suci Al-Quran telah terkandung ayat yang memerintahkan anak taat kepada ibu-bapa.Allah berfirman:



14. Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya Telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun[1180]. bersyukurlah kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakmu, Hanya kepada-Kulah kembalimu. (Surah Luqman:14)


Bahkan Rasulullah sebagai suri tauladan ummah Nabi juga sering mengingatkan tentang kewajipan si anak mentaati ibu-ayah selagi mana mereka tidak menyuruh kepada perkara yang bertentangan dengan syara’.


Sebagai penutup,marilah kita berusaha dan berdoa agar kita semua dapat menunaikan amanah sebagai seorang anak untuk membahagiakan ibu dan ayah kita.Moga-moga dapat menjadi anak yang soleh dan solehah.


NOTA: SEKALUNG TAHNIAH BUAT ABG FAIZ & KAK SYA KERANA SUDAH BERGELAR AYAH & IBU.MOGA ANAK INI AKAN MENJADI SRIKANDI ISLAM DI MASA HADAPAN KELAK.AMIIN

Tiada ulasan: