10 Ogos 2010

Ahlan Ya Ramadhan




Saat yang dinanti oleh semua umat Islam telah pun tiba. Bersamalah kita merebut peluang keemasan yang diberi oleh Allah kepada sekalian hambaNya ini dengan mempertingkatkan lagi amal ibadah. Ramadhan yang datang bersama dengan rahmat, maghfirah, dan seberapa banyak lagi kelebihan yang wajar kita manfaatkan. Madrasah untuk mendidik rohani dan jasmani yang taat kepada Maha Pencipta. Ingin saya kongsikan bersama beberapa hadis berkaitan bulan Ramadhan ini:

1) Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : Apabila telah tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan.
(HR Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi)

2)Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu.
(HR Imam Nasai’e, Ibn Majah, Ibn Hibban dan Baihaqi)

3)Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A daripada Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya: ‘Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat-gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda. Allah berfirman: ‘Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku dan Aku memberikan balasan (pahala) kepadanya, (kerana) dia(orang yang berpuasa) telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku.’
(H.R Muslim)

4)Rasulullah SAW bersabda: Sahur itu seluruhnya berkat, karena itu janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya dengan seteguk air, karena Allah dan malaikat-Nya memberi salawat kepada orang-orang yang makan pada waktu sahur.
(H.R Ahmad)

5)Sabda Rasulullah SAW.; ‘Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang yang puasa, doa orang yang di zalimi dan orang yang musafir.’ (H.R Ahmad, Bukhari, Abu Dawud & Tirmidzi)

sumber dan rujukan lanjut – Artikel Indahnya Ramadhan di http://www.islam.gov.my/e-rujukan/