16 Julai 2010

Apa lebihnya UIA..?


Bersempena dengan kemasukan ke sesi baru akademik 2010/2011, ingin rasanya mengulas serba-sedikit tentang universiti tercinta ini. UIA atau dikenali juga dengan nama IIUM,singkatan bagi International Islamic University Malaysia.

Alkisah add-drop

Seperti biasa, pada minggu pertama kebanyakan mahasiswa sibuk dengan urusan add-drop subjek terutamanya bagi mereka yang masih belum mencapai syarat minimum 12 jam kredit. Saya yang kini baru masuk tahun kedua dalam jurusan ijazah sains politik turut menyelesaikan pendaftaran subjek. Setelah 2 hari turun naik office Celpad untuk menyelesaikan pendaftaran subjek Bahasa Arab maka lengkaplah jadual belajar sem ini yang merangkumi

3 subjek major (Political Thought 1, Public Administration, International Relation), 1 subjek IRK ( Sciences of Hadith),

Bahasa Arab level 3 dan

1 subjek CCAC ( Leadership and Management).

Kesemuanya berjumlah 13 kredit sahaja. Apa boleh buat, subjek arab yang bernilai 0.5 kredit itu perlu dipelajari 2 jam setiap hari.

Sebenarnya saya diberi peluang oleh CELPAD untuk menduduki exam Arabic Placement Test(APT) pada hari ini supaya dapat ditentukan level Arab yang saya layak ambil tetapi saya sendiri menolak untuk menduduki exam dan lebih sanggup untuk masuk level 3 pada sem ini.

Lagipun sudah lebih 2 tahun saya tidak belajar Bahasa Arab setelah tamat pengajian di SMKA TAHAP pada tahun 2006 dulu dan exempted APT di CFS PJ. Bagus juga masuk level 3 sebab boleh ‘refresh’ kembali pengajian bahasa Al-Quran ini. (siap dah ada orang promote untuk beli kamus daripada dia..hehe)


Apa lebihnya UIA ini..?

Dalam kelas pertama subjek Sciences of Hadith yang diajar oleh Dr. Sardar Demirel yang berasal dari Turki, saya tertarik dengan persoalan yang dibangkitkan beliau.. “What is the difference between IIUM and other university?” Beliau pun menunjukkan jawapannya yang ada terkandung dalam board kecil yang selalunya ada digantung dalam setiap lecture room. Cuba perhatikan isinya;

VISION OF IIUM

>>>> “IIUM aims at becoming a leading international centre of educational excellence which seeks to restore the dynamic and progressive role of the Muslim Ummah in all branches of knowledge for the benefit of all mankind” <<<<

misSION OF IIUM

(IIICE or Triple ice)

ü Internationalization

ü Integration

ü Islamization

ü Comprehensive Educational Excellence

Beliau mengingatkan kami semua bahawa setiap warga UIA bertanggungjawab untuk memastikan visi dan misi ini dapat direalisasikan. Seperti contoh, usaha untuk proses Islamisasi setiap cabang ilmu. Kita semua tidak dapat menafikan bahawa kebanyakan ilmu yang dipelajari dalam sistem pendidikan hari ini datangnya daripada Barat.

Adakah apabila ianya datang daripada Barat, kita terus menolak kesemuanya..? Tidak, di sinilah peranan kita untuk meng’islam’kan apa yang datang itu agar selari dengan syariat iaitu misi ‘Islamization’. Untuk menjadi sebahagian daripada agen perubah ini, tidak dapat tidak kita perlu melengkapkan diri dalam pelbagai aspek terutamanya pembinaan tapak asasnya iaitu ilmu berkaitan Islam itu sendiri. Mana mungkin kita hendak membina menara setinggi KLCC sedangkan base nya tidak kukuh.

Bertuahnya mahasiswa UIA kerana dapat berada di dalam ‘Taman Ilmu dan Budi’ (The Garden of Knowledge and Virtue) yang menawarkan pakej pembelajaran yang menggabungjalinkan aspek duniawi dan ukhrawi. Dan sebab itulah setiap lapangan ilmu yang dipelajari seperti engineering, law, economic, ict, education, dan human sciences kesemua intipati pembelajaran dimasukkan unsur Islam bertepatan dengan misi ‘integration’.

Satu lagi huruf ‘I’ iaitu Internationalization yang menunjukkan mahasiswa UIA terdiri daripada pelbagai bangsa dan negara. Peluang untuk menuntut ilmu bersama-sama dengan saudara seakidah dengan kita yang datang daripada setiap ceruk dunia tidak patut kita sia-siakan begitu sahaja. Daripada negara jiran kita seperti Brunei,Thailand, Indonesia sehinggalah ke Palestin,Turki,Arab Saudi dan banyak lagi negara lain yang tak saya ketahui namanya.

Sungguhpun begitu, tidak cukup kita semua warga UIA hanya ingin berbangga dengan nama. Kita perlu membuktikan bumi UIA ialah bumi yang subur dengan biah Islamiah dan Solehah barulah padan dengan namanya. Jangan jadi seperti bak kata pepatah “Indah khabar dari rupa”. Tanggungjawab untuk mencapai visi dan misi IIUM ini perlu digalas bersama oleh barisan pentadbiran,pensyarah,staff dan mahasiswa-mahasiswi.

Jikalau ada yang bertanya kepada saya, “Apa lebihnya UIA..?

Inilah jawapannya; IIICE..

Tiada ulasan: