24 Disember 2009

Di Sebalik Wajah 1

Baru-baru ni berkesempatan untuk membaca sebuah buku berjudul “Turki Negara Dua Wajah; Pengkhianatan Ataturk Terhadap Dunia Islam” yang ditulis oleh Dr Abdullah Azzam terbitan semula oleh Alam Raya Enterprise.


Buku edisi kedua yang telah dikemaskini turut memuatkan artikel yang ditulis oleh seorang pakar penganalisis politik antarabangsa, Profesor Doktor Mohammad Redzuan Othman yang menulis tentang “Pensekularan dan Perjuangan Mengembalikan Kedaulatan Islam di Turki”.


Saya ingin mencoret sedikit apa yang dimuatkan dalam ruangan kata pengantar buku tersebut. Penerbitnya menyingkap sejarah berkenaan kehebatan Daulah Uthmaniah yang telah mencorakkan dunia sekian abad lamanya khususnya dalam menyemai semangat dan ruh Islam di serata dunia.Pemerintahan Islam yang telah berjaya menampilkan keagungan dan keindahan Islam yang bersifat rahmat untuk sekalian manusia.



Namun, bak kata pepatah “Disangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari”, Daulah Uthmaniah ini runtuh juga akhirnya akibat sikap lupa kepada ketawaddukan, keistiqamahan, kesucian dan kemulian Islam ditinggalkan. Selain daripada kerja-kerja musuh yang sememangnya sakit hati dengan Islam namun kerja mereka dimudahkan lagi apabila turut ada “Gunting dalam lipatan” yang menjadi musuh dalm selimut untuk menjayakan agenda jahat pihak kafir.



Atas nama pembaharuan maka muncullah manusia yang bernama Kemal Ataturk.

Dia bersama konco-konconyalah yang berusaha gigih untuk meruntuhkan Kekhalifahan Uthmaniah dengan mewujudkan Republik Turki. Apabila berbicara soal jatuh-bangunnya Islam di Turki tidak adil jikalau nama-nama seperti Adenan Manderes,Suleiman Damirel,Prof Ir. Necmettin Erbakan yang merupakan antara pemimpin yang gigih mengembalikan sinar Islam di Turki.


Kini, Parti Keadilan dan Pembangunan(AKP) yang dipimpin pemimpin 2 serangkai iaitu Recep Tayyib Erdogan dan Dr Abdullah Gul telah berjaya menawan hati rakyat yang merindui akan Islam.Kedua mereka ini menjawat jawatan Perdana Menteri dan Presiden Turki.



Dengan kemenangan parti AK ini membuktikan mitos kuatnya dukungan sekularisme di Turki telah runtuh.Namun, tidak semudah itu.. Jikalau setiap kota ada pengawalnya begitulah jua ‘tembok’ sekularisme peninggalan Ataturk ini dikawal oleh kumpulan fundamentalis sekular dan tentera walaupun golongan ini sudah semakin mengecil dek kerana sistem itu semakin tua dan lapuk.



Rahsia kejayaan parti AK ini sebenarnya bertitik-tolak daripada usaha pemimpin terdahulu seperti Manderes dan Erbakan yang membangunkan masjid,surau, Pusat Tarbiyyah Imam dan khatib,serta sekolah agama dan maahad tahfiz Al-Quran.Kesannya, Islam kembali berkembang mekar di negara ini. Pelajar-pelajar yang merupakan produk sekolah integrasi yang dibina oleh gerakan Islam Turki telah memilih Islam berbeza dengan orang tua mereka yang sekular.



Kebijaksanaan Erdogan dan Parti AKnya dalam menangani soal sekularisme ini perlulah kita fahami demi melihat pemerintahan Islam yang kekal lama di samping melaksanakan tuntutan Islam yang universal itu secara berperingkat.



Turki yang merupakan salah satu pusat peradaban Islam dan dunia sepertimana Mesir,India,Iran dan Iraq khususnya soal keilmuan dan intelektual.Antara tokoh terdahulu kelahiran Turki ialah Said Badiudzaman Said Nursi manakala kini muncul pula ilmuan muda,Harun Yahya yang begitu hebat dalam kajian ilmiahnya yang berakarkan Al Quran dan As Sunnah sekaligus mematikan keegoan ilmuan Barat.



Bersambung......

Tiada ulasan: