17 Disember 2009

1431H vs 2010


"SUNYI-SEPI"
Begitulah gambaran yang dapat dilihat di ambang kita ummat Islam menyambut kedatangan tahun baru 1431Hijrah.Malaysia yang mengaku kononnya sebuah negara Islam namun saya tidak nampak usaha yang benar-benar menampakkan kita layak untuk bergelar sedemikian. Cuba bandingkan bagaimana hebatnya sambutan untuk menyambut awal tahun Masihi. Jutaan ringgit dibelanjakan pun tidak mengapa dengan mengadakan konsert artis ternama untuk menunggu detik 12 malam kemudian bersorak-surai pula melihat persembahan bunga api.


Begitulah senario yang berlaku di malam tahun baru pada setiap tahun kecuali pada tahun 2004 kerana tanda hormat kepada mangsa tragedi tsunami.Sungguh menyedihkan apabila perkara yang memang sudah jelas mungkar dan maksiat ini masih terus menjadi tradisi.Lebih malang lagi pihak pemerintah yang sepatutnya mendidik rakyat ke arah kebenaran bukan sahaja tidak menyekat aktiviti tidak berfaedah sedemikian malahan mereka 'tumpang sekaki' meraikan malam tersebut daripada sebesar-besar pangkat sehinggalah pegawai bawahan.


Tidaklah saya mengatakan semuanya itu perlu diHARAMkan kerana pasti akan ada suara mengatakan 'jumud' betul pemikiran sebegini di era globalisasi ini.Bukankah lebih baik program yang dianjurkan itu diubah konsepnya agar selaras dengan syariat.Daripada terpekik-terlolong dan terkinja-kinja tak tentu pasal ketika menyaksikan artis membuat persembahan lebih elok kiranya anak remaja ini dididik dengan program yang lebih bermanfaat seperti forum ilmu,debat atau apa jua persembahan yang lebih kena dengan tatasusila kita yang mengaku Ummat Nabi Muhammad S.A.W.


Lebih indah lagi jika para pembesar negara pula mengimamkan solat hajat berjemaah beramai-ramai rakyat jelata di Dataran Merdeka misalnya.Mohonlah kepada Allah agar negara ini dilimpahkan rahmatnya dan dijauhkan daripada malapetaka.Cuba bayangkan jikalau puluhan ribu rakyat bersama-sama pemimpin negeri bermunajat di stadium negeri masing-masing serentak di seluruh Malaysia manakala pihak media seperti RTM,TV3 dan Astro pula memancarkannya siaran langsung ke seluruh pelosok negara.


Bukankah kos mengadakan sambutan yang lebih Islamik ini jauh lebih murah tanpa perlu menghanguskan jutaan ringgit wang rakyat..? Persoalannya sekarang terletak pada mereka. MAHU atau TAK MAHU...Tetapi kalau dilihat suasana realiti di negara kita sekarang rasanya masih "jauh panggang dari api" untuk melihat impian ini menjadi kenyataan.


Namun,inilah hakikat yang perlu kita terima;

>Anak-anak kecil sibuk dilatih untuk menjadi penyanyi dan pelakon.

>Generasi muda yang bakal mewarisi negara pula siang-malam dihanyutkan dunia hiburan tanpa sempadan.
Menangis kerana gagal layak untuk ke pusingan seterusnya dalam pelbagai pertandingan realiti di TV sudah menjadi kebiasaan.

> Ibu-bapa bukan menjadi penunjuk jalan kebenaran tapi mereka pula menjadi penyokong setia anak masing-masing.

>Yang menjadi penonton pula sanggup berhabis ribuan ringgit menghantar sms undian kepada calon pilihan mereka.

Yang untungnya siapa..? Syarikat telekomunikasi dan penganjur juga.. Kita yang lain dapat apa.? Adakah susah-payah menaip sms dan mendail itu boleh menjadi 'saham bernilai' di hari Perhitungan di akhirat kelak..?

Ini belum lagi dikira soal gejala keruntuhan akhlak yang kian parah ditambah lagi dengan kes jenayah yang tidak pernah kunjung sepi seperti yang kita lihat dalam media massa. Persoalan murtad, zina, sumbangmahram, dadah, ragut, rompakan, arak, judi dan pelbagai 1001 lagi masalah yang melanda ummat Islam kita.
Siapa yang bertanggungjawab untuk menangani isu-isu penting sebegini.?

Takkanlah hendak tunggu bala tsunami seperti di Acheh pada 2004 barulah semua terkial-kial mencari 'ubat' penyelesaian masalah ini.

Percayalah tidak ada 'ubat' lain yang paling mujarab melainkan kita semua kembali kepada AL-QURAN dan AS-SUNNAH.Nabi Muhammad S.A.W bersabda yang bermaksud;

"Aku tinggalkan kamu dua perkara yang jikalau kamu berpegang teguh kepadanya nescaya tidak akan sesat selama-lamanya.Itulah kitab Allah dan sunnah Rasul."

Ayuh,wahai ummat Islam kita bangunlah daripada lamunan duniawi ini.Moga kedatangan tahun 1431Hijrah membawa sinar Islam yang akan menerangi bumi tercinta Malaysia ini.
Salam Maal Hijrah...


"ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN
~MENUJU KEMENANGAN~MENGHAPUS KEBATILAN~"


Tiada ulasan: