25 Oktober 2010

CATATAN ISTIMEWA





Alhamdulillah, di saat saya menulis catatan ini baru sahaja menyambut hari kesyukuran kepada Ilahi di atas kurniaan nikmat hidup selama 21 tahun. Tidak ada lain yang patut saya ucapkan melainkan seinfiniti kesyukuran melainkan hanya kepada Allah Yang Maha Esa kerana memberi saya kesempatan untuk merasai nikmat hidup di dunia ini. Namun, nikmat hidup ini tetap jadi sia-sia jikalau kita tak mendapat nikmat yang paling besar iaitu Islam dan Iman yang menjadi pembeza antara kita Muslim dan orang kafir.

Bagi setiap Muslim, syukur itu wajib pada setiap masa dan ketika. Tidak semestinya hanya ketika menyambut hari ulangtahun kelahiran. Nikmat yang Allah kurniakan kepada setiap hambaNya terlalu banyak sehingga tak mampu dikira oleh kita. Daripada sekecil bulu roma sehinggalah sebesar alam semesta ini tidak akan wujud melainkan hanya dengan kekuasaan Allah. Itulah antara sebab dalam bacaan solat, zikir, Al-Quran terkandung ucapan puji-pujian buat Allah Maha Agung. Tidak ada sebab untuk kita manusia berlagak angkuh dan sombong kerana segala yang kita dapat di dunia ini adalah pemberian daripada Allah.

Dalam kegembiraan kita hidup di dunia tapi jangan sampai terlupa bahawa hidup ini tak kekal abadi. Tiba masanya nanti, tak terlambat atau tercepat walau sesaat ajal kita akan tiba. Setiap yang bernyawa pasti akan dipanggil kembali menghadap Yang Menciptanya. Jadi, kita perlu senantiasa persiapkan diri untuk melangkah ke alam akhirat yang kekal abadi.

Ibarat seorang pengembara yang ingin berjalan jauh, pasti dia mempersiapkan diri dengan pelbagai kelengkapan seperti pakaian, makanan, dan barangan keperluan lain untuk digunakan sepanjang perjalanan nanti. Begitulah jua, kita semua insan yang hanya menetap sementara sahaja di bumi ini dan tiba masanya nanti kita akan bermusafir kea lam yang kekal abadi. Persoalannya, adakah kita sudah membuat persiapan yang secukupnya untuk berpindah ke alam tersebut..?

Tidak semua yang ada di muka bumi ini kita boleh bawa. Pangkat tinggi, kereta mewah, rumah besar, harta bertimbun, isteri cantik dan bermacam-macam lagi yang kesemuanya tak boleh kita bawa bersama ke dalam kubur. Ingat pesan Nabi, “Apabila mati anak Adam maka terputus segala amalannya melainkan sedekah-jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh”.

Dengan masa yang masih tersisa yang kita sendiri tidak tahu bila akan dipanggil menghadap Ilahi maka bersiap-sedialah kita dengan amalan masing-masing. Bak kata Dato’ Tuan Ibrahim, “Mati itu tidak syarat tua, mati itu tidak syarat sakit”. Hanya pengabdian secara total kepada Allah yang wajib kita lakukan dengan sentiasa mengharap redha Allah agar kita dapat mencapai impian bersama setiap Muslim iaitu menjadi ahli jannah.

Di akhir catitan istimewa ini, saya juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua yang telah menghantar ucapan selamat hari lahir kepada saya termasuklah melalui sms, ucapan di fb dan lain-lain.

Jutaan terima kasih dan penghargaan yang tak terhingga buat Ummi dan Abah yang meraikan hari lahir saya pada Sabtu lepas dengan membawa saya makan di restoran di bandar Jerantut. Siapalah saya hari ini tanpa ada belaian kasih mesra dan didikan oleh mereka berdua.

Begitu juga ucapan terima kasih buat kakanda saya Syed Ahmad Faiz yang sudah hampir menyiapkan pengajian peringkat Masternya di UM. Moga sentiasa berbahagia bersama isteri dan anak sulungnya Syarifah Alyaa Nabiha (27 Oktober ini genap setahun umurnya).

Tidak lupa juga kepada kakanda saya, Saripah Faizah yang dirindui nun di Al-Azhar Mesir yang sudah lebih 2 tahun kita tak bersua muka.

Buat adinda bongsu, Saripah Fadhilah yang sedang menuntut ilmu dakwah di Universiti Sultan Zainal Abidin di Terengganu, didoakan agar terus gigih untuk memburu kejayaan.

Entah mengapa sambutan hari lahir tahun ini agak istimewa. Ini membuatkan saya teringat kembali kepada memori manis ketika ulangtahun ke 17 pada tahun 2006. Saya tatap kembali rangkuman video ucapan selamat oleh teman-teman seperjuangan di TAHAP dahulu. Geli-hati melihat telatah mereka yang bermacam itu. Terselit juga perasaan sebak dan rindu untuk menikmati kembali saat pahit-manis berada di bumi bertuah SMKA TAHAP selama 5 tahun. (terima kasih buat sahabat yang bersusah-payah menyiapkan video tersebut dan dihadiahkan dalam bentuk CD kepada saya)

Sebenarnya, sengaja saya pulang ke kampung menjelang tarikh 23 Oktober lepas kerana gerak hati kecil saya berkata akan ada beberapa perancangan ‘luarbiasa’ terhadap saya menjelang hari Sabtu..haha..Kesian buat yang merancang, mangsa sasaran anda tidak ada di bumi UIA ketika itu.

Roomate saya masih tak berpuas hati nampaknya. Mereka sambung pula dengan plan B iaitu cubaan mengenakan saya apabila pulang dari kampung. Perancangan ‘jahat’ mereka telah pun saya hidu sejak sms unknown person masuk dalam inbox message pada tengah malam Sabtu. Saya terus meneka dan risau juga jikalau dikenakan dengan teruk.

Akhirnya, perancangan mereka buat kesekian kalinya gagal apabila ada yang ‘terkantoi’ memberitahu hint apa yang akan berlaku dan ada pula yang tak sempat menyorokkan voucher pembelian. Lebih malang lagi, hasrat mereka untuk mempergunakan ‘abang pizza domino’ juga tak menjadi kerana dia terus menghantar tempahan pizza tersebut ke pintu bilik tanpa menghubungi no handphone saya yang mereka berikan kepada operator panggilan.Haha…apa boleh buat..? Perancangan untuk memerangkap saya gagal malah saya pula yang mengenakan mereka.

Pesan saya buat roommate; “Jangan kecewa, tahun depan anda rancanglah molek –molek lagi. Sampai plan Z lagi bagus. Saya tunggu saat itu..hehe.jangan marah ye Azam, Firdaus & Syafiq.”


imbauan memori indah


kenangan di hari konvo abg Faiz pd tahun 2008

Alyaa menjadi penyeri kelurga kami


genap umurnya 1 tahun pd 27 Oktober ni

bumi Tahap yang dirindui

keceriaan bersama putera 5 IS 2006


putera 5IK 2006


sahabat seperjuangan kepimpinan TAHAP yang tak akan dilupakan


terima kasih atas sambutan yang diberikan

telatah roomateku

Tiada ulasan: